från hjärtat.

För ett år sen & några månader sen, fick jag en lillasyster.

Hon ville ut tidigt i världen, 3 månader.

Den dagen hon föddes var jag på getberget och åkte slalom.

Nova, föddes på Sundsvallssjukhus, men fick åka helikopter upp till Umeå.

Efter några dagar fick jag och min lillebror Jonathan åka upp till Umeå.

Pappa kom ner hit och hämtade grejor hemma, sen åkte vi.

Det tog jätte lång tid med bil, men det var det värt.

När vi var framme gick vi in i patienthotellet.

Vi packade upp grejorna och sådant.

Sen gick vi till Nova, när vi kom in på sjukhuset gick vi i en massa korridorer innan vi

kom fram till hennes avdelningen.

När vi kom till dörren så gick vi in och vi tog på skoskydd, tvättade

händerna flera gånger, med tvål och handsprit.

När vi var klara gick vi till en annan dörr och innanför den dörren låg det några bebisar i kuvöser…

I en av dem låg Nova, man fick öppna en lucka på kuvösen och sticka in handen

Man fick bara lägga handen på henne inget annat för då kunde hennes skinn skadas på henne…

Hon var så liten, sen hade hon haft hjärnblödningar så man visste inte vad som kunde hända med henne.

Jag och Jonathan var där en helg.

Och när helgen var slut åkte vi hem.

Sen åkte vi ditt lite senare, och då var min andra lillasyster Jonna också med.

Då var vi i Umeå en hel vecka.

Vi gick till Nova varje dag.

Efter någon månad fick dom åka tillbaka till Sundsvall sjukhus.

Tiden som Nova låg på sjukhus var nog den värsta någonsin för mig…


en vecka i Umeå.

 

Dag 1 :

 

vi kom dit, packade in grejer.

När man kom in i entrén så kändes det inte som man skulle bo på ett patient hotell.

Vi hade varit där förut.

Men när vi inte var i Umeå, fick vi ha telefon kontakt med pappa & kickan.

Vi gick till Nova, hon var så himla liten.

Vi var där en stund, sen gick vi tillbaka till hotellet.

Vi tittade på tv en stund sen sov vi.

 

Dag 2 :

 

Vi vaknade gick ner på restaurangen och fikade frukost, jag tog gröt.

Men den var inte lika god som vanligt.

Efter vi hade fikat, klädde vi på oss och sen vet jag inte vad vi gjorde om vi gick till Nova.

På kvällarna gick jag och Jonathan till ett lekrum på hotellet.

Där vi lekte med några kuddar, vi byggde höga torn som man kunde sitta i sen rev vi det och plockade ihop och gick tillbaka till hotellrummet.

 Det var roligt, vi gjorde massa av roliga saker i Umeå.

Vi saknade alla där hemma också! <3

 

Dag 3 :

 

Det var som alla andra dagar.

Vi vaknade, någon duschade kanske.

Klädde på oss åkte hiss ner, vi gick in på restaurangen eller vad man kan kalla det för.

Satte oss på en varsin stol.

Hämtade något man ville äta.

Tyvärr kommer jag inte ihåg så mkt vad vi gjorde efter eftersom det var länge sen, några månader sen…

 

Men vi kunde inte vara där en hel vecka utan fick åka hem lite tidigare eftersom Nova vart sämre…

Något hände jag vet inte vad.

Så vi åkte buss hem en väldigt lång resa…

Men som tur såg vi på filmer nästan hela vägen.

Att höra att inte någon mår bra och måste ligga på sjukhus är inte lätt.

Och jag tror på det värsta fast jag vet inte varför….

Sen kommer det också bra saker som att få veta att Nova fick åka tillbaka till Sundsvallssjukhus igen.

 

Nu är hon stor och inte liten längre,

Hon skrattar hon ler hon gråter, hon är så himla söt.

Precis som mina andra syskon , 

 Men den tiden när Nova låg på sjukhus, var inte det lättaste.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

synd att det har blivet såhär.
att inte få se er längre.
men under tiden som går så lär man sig att få ner saknaden.
men den kommer alltid finnas kvar.
det här är jobbigt, men ändå skönt.
visst låter det konstigt?
men nu har man någon som alltid står vid min sida.
alla lever inte perfekt.
men jag har det bra.
jag mår bra, men visst kommer det stunder man inte gör det.
& dom små stunderna är dom jobbigaste.


K O M M E N T A R E R
posted by: Kicka

Det är klart du får komma å träffa Jonna och Nova när du vill, och när du känner för det. Det vet du juh!



Kanske på tiden att ni ses eftersom att ni inte träffat varandra på evigheter...Bara att komma de, gummorna skulle bli jätteglada.

2009-11-15 @ 21:14:38

KOMMENTERA HÄR

namn:
V.I.P?

mail: (publiceras ej)

hemsida:

kommentar:

trackback